26 ביוני 2012

אבן משתלבת

אבן משתלבת ודרכי גישה ממקום למקום

לרבים מאיתנו בוודאי יצא להגיע למקומות שונים בארץ או בחו"ל שבהם דרך הגישה הייתה רעועה וכמעט בלתי אפשרית למעבר. גם במקומות שהם לכאורה מרכזיים ומושקעים ניתן לעיתים להיתקל בדרכים רעועות ולא מרוצפות. מדובר בעיקר בדרכי עפר או דרכים שבהן פוזר חצץ על מנת לאפשר בסיסי ממקום למקום.

בדרכים אלו שבהן לא קיימת אבן משתלבת הגישה אינה נוחה ואף עשויה לגרום לנזקים, אם בנזק לרכב שעובר במקום ואם נזק בנפש לאנשים שעשויים ליפול או להיפצע בשל היות דרכים אלו רעועות.

אבן משתלבת ודרכים רעועות

למרבה המזל לדרכים שאינן מסודרות יש פתרון מצוין – ריצוף באבן משתלבת. אם כן, מדוע במקומות אלה לא משתמשים בה? סיבה אחת היא כי במקרים רבים קיימת הזנחה של המקום. העיריות או המועצות המקומיות לא תמיד מייחסות חשיבות לדרכים הללו ולכן הן סובלות מהזנחה של שנים ומחוסר התייחסות.

גם אם תושבים בקרבת הדרכים הללו מתלוננים לשלטון, לעיתים עוברות שנים עד שנעשה משהו בנושא. סיבה שנייה היא עלות כלכלית. לא תמיד המרכז השלטוני יכול לממן אבן משתלבת במקום זה, מכיוון שהדבר דורש עלויות גבוהות של הכנת הדרך ושיפוצה. לעיתים מדובר גם בסדר עדיפויות של מה לתקן או לשפץ קודם, ולכן לוקח זמן עד שדרכים אלו מסודרות באבן.

שימוש באבן משתלבת נעשה לא רק למטרות של שיפוץ וסידור הדרכים הלא מסודרות. גם אם כבר ישנה דרך שהיא עשויה אבן משתלבת, האפשרות לשינויים והסדרה מחדש של מה שכבר נבנה היא קלה ופשוטה. לדוגמה: במקרה של דרך עשויה אבן שהגישה אל תחנת האוטובוס שממוקמת בה חסומה על ידי עמוד חשמל, נכים יתקשו בגישה אל תחנת האוטובוס או במעבר פשוט במדרכה.

היתרון באבן משתלבת הוא להזיז בקלות יתרה את תחנת האוטובוס על ידי הוצאה של מספר אבנים והתקנתן מחדש במספר דקות. כך נמנעת פגיעה בסביבה הקיימת ואין צורך בגרימת נזק או הרס רב רק כדי לשנות את הסביבה האורבאנית לצרכים אנושיים.

האבן היא גם פשוטה להתקנה והעברה ממקום למקום משום שהיא יחסית קלה וגם הנפח שלה הוא קטן ביחס לאבנים כבדות וגדולות יותר. לכן כל אחד יכול להרים אותן ולהעביר אותן ממקום למקום. אם עשיתם שימוש באבן משתלבת בחלל הפרטי שלכם ואתם רוצים לתקן או להוציא בעצמכם חלק מן הריצוף, חשוב שיהיה ברשותכם ידע מקצועי לכך. או אז תוכלו לעשות זאת בעצמכם מבלי להזמין בהכרח עובדים שיבצעו זאת.

ראינו אם כן כי השימוש באבן משתלבת הינו פשוט, נוח ומאפשר לקחת מקום מיושן ורעוע ולהפוך אותו לחדש ונוח לגישה. דבר זה מקנה מראה ייחודי וחדשני יותר וניתן לביצוע בידי כל אחד ואחת מאיתנו.