29 במאי 2013

מעקות ברזל


יעודו העיקרי של מעקה הוא למנוע נפילה מדופן של מרפסת או מעידה ממפלס אחד למשנהו. בדרך כלל, מקובל לחבר אל המעקה גם מאחז ליד, המסייע בעליית המדרגות ומאפשר אחיזה. 
מלבד ההיבט הבטיחותי החשוב, מהווה הפן האסתטי שיקול מכריע בבחירת סוג המעקה, לכן מהווים מעקות ברזל בחירה פופולארית במיוחד.

מספרי ברזל
מעקה ברזל של מדרכה
אחד הנתונים המרשימים ביותר במתכת המכונה "ברזל" הוא בהיותו היסוד הנפוץ ביותר על פני כדור הארץ ,המהווה למעשה כ-32 אחוזים מהרכבו הכימי של הכדור עצמו!

בשל זמינותו הגבוהה של החומר, הוא ידוע בעלויותיו הנמוכות המשתלמות לכל כיס. בשל רמת קשיחותו ועמידותו, הפך הברזל לחומר נפוץ מאוד בתחומי התעשייה והבנייה. אם נדייק, הרי שמדובר במתכת המצויה בשימוש הרב ביותר בקרב האדם, והיא מהווה 95 אחוזים מכלל המתכות המופקות ברחבי העולם.

בטיחות דקורטיבית
ההתקדמות הטכנולוגית אינה פוסחת על ענף הבניה ועל תחומי עיצוב הבית. אלו האחרונים צוברים תאוצה ומשנים את פניהם כל העת, כך שגם החומרים ה"קלאסיים" עוברים שדרוג בהתאם.

כך למשל, ניתן לשלב במעקות ברזל אלמנטים שונים כגון זכוכית, עץ או חומרים פלסטיים,  ובאופן זה ליצור מעקה דקורטיבי מבלי לפגום במידת הבטיחות שהוא מעניק כהוא זה.
המעקות מיוצרים בשלל עיצובים מרהיבים ובמגוון צורות: ספירליות, ריבועיות או ישרות, תוך התאמה הן לצרכי המבנה והן לעיצובו.

את המעקות ניתן להזמין במגוון של גוונים, החל בצבעים עזים וכלה בצבע הברזל הטבעי. גם הטקסטורות של התוצר הסופי נתונות לבחירה, ונעות בין גימור חלק ומדויק לבין משטח מרוקע בעל אופי גולמי, שקעים ומכתשים. מעקה ניתן לרכוש הן כמוצר מוגמר או להזמינו בעבודת פרזול מיוחדת, בהתאם לאופיו של הבית.

שימוש חכם
בעת התקנת מעקות ברזל יש להקפיד על כל כללי הבטיחות, ולו בשל השימוש היום יומי שנעשה בהם. ככלל, מעקות ברזל הם עמידים ביותר, שכן מדובר בחומר בעל חוזק רב שאינו נכנע בקלות לפגעי הזמן. אך כבכל אביזר המצוי בשימוש רב, גם בקרב המעקה קיימת סכנת שחיקה לאורך זמן, על כן יש לוודא מידי תקופה כי החיבורים עדיין תקינים.

אחת הסכנות בהתקנה לקויה של מעקה היא שבירתו תחת משקל הגוף, או ניתוקו מן הקיר או הרצפה, וכאשר המעקה רופף הוא אינו מקיים את תפקידו כהלכה.

מתקינים מעקה בבית
בשל האפשרויות הרבות כל כך הפתוחות בפני מי שמעוניין לרכוש מעקות ברזל, ובשל מגוון הסגנונות העצום הקיים בשוק, הופכת לא פעם הבחירה במעקה הנכון ביותר למסע מפרך.

כבכל החלטה הקשורה לעיצוב הבית ולמיגונו, יש לקבוע מראש את התקציב הנכון לכם ביותר לשם רכישת המעקה והתקנתו.

קביעת הסכום יכולה להתבצע כבר בשלב התכנון האדריכלי, כאשר ישנו מושג לגבי עיצובו הכולל של הבית על גרם המדרגות שלו ועל מרפסותיו. ניתן לבצע מחקר ראשוני באשר למחיריהם של מעקות ברזל ולהתאים אותם הן לאופיו של הבית והן לתקציב.