13 במרץ 2011

בנייה ירוקה

בנייה ירוקה ופגעי אקלים
בנייה ירוקה

בשנים האחרונות אקלים כדור הארץ אינו כשהיה. כמעט מידי שבוע אנו שומעים על אסונות טבע במדינה אחרת בעולם.
שיטפונות, שרפות, קור וחום, כולם מגיעים במנה גדושה של קיצוניות בלתי ברורה. יש להניח שמה שחזו ועדיין חוזים מדענים רבים הוא נכון. האקלים הקיצוני ימשיך להכות ללא רחם ואף יחריף. ההתחממות הגלובלית משפיעה ללא ספק על כדור הארץ.

טבע האדם שהסב ועדיין מסב נזקים לסביבה, התעלמות מן הפגיעה במשאבים האקולוגיים ושמירה על אינטרסים כלכליים, מובילים לכך שהמצב אינו משתנה יתר על המידה. יחד עם זאת גברה המודעות לשמירה על איכות הסביבה והמאזן האקולוגי. בנייה ירוקה היא אחת ההוכחות לכך.

אדריכלות ובנייה ירוקה

תחום בנייה ירוקה התפתח בעיקר לאחר שהאנושות החלה להבין כי יש למצוא פתרונות על מנת לשמור על האקולוגיה ואיכות הסביבה. ההבנה כי תרבות הצריכה שלנו והיחס לסביבה צריך להשתנות מתחילה ברעיון של בנייה ירוקה.

כפי שבתחומים אחרים החלו להיות שינויי גישה לשמירה על איכות הסביבה (מעבר לנהיגה במכוניות חשמליות, מחזור בקבוקי פלסטיק ועוד) כך גם תחום הבנייה הירוקה שהחל כמשהו ניסיוני, החל לצבור תאוצה ופופולריות. כיום בנייה ירוקה היא דבר נפוץ יותר ויותר. אנשים רבים שקונים או בונים בתים שמים דגש על בנייה ירוקה ושימוש באלמנטים שיבואו לידי ביטוי בחללים השונים ברחבי הבית.

גם מי שרוכש בית קיים, עשוי להשקיע, להסב ולהפוך אותו לבית אקולוגי. תעשיית הבנייה הירוקה הולכת ומשתכללת כל הזמן. אדריכלות ירוקה תפקידה למצוא פתרונות יעילים בחללי הבית השונים, על מנת לאפשר לשוהים בו אורח חיים אקולוגי ואפקטיבי. לבנייה ירוקה יש כמה משתנים שעליהם חשוב לשים דגש בעת תהליך התכנון והבנייה.

ראשית, את המבנה עצמו יש להקים בצורה שבה תהיה התחשבות בסביבה הטבעית שבה הוחלט לבנות אותו. יש להשתדל לא לפגוע במשאבים הטבעיים הסובבים את הבית. חשוב לבנות אותו במטרה לנצל את משאבי הטבע בצורה חכמה ולא לבזבז אנרגיה לחינם (ניצול אנרגיית השמש, כיווני אוויר וכו').

ניצול נכון של אנרגיית השמש בבנייה אינו נעשה רק לצורכי חימום בימים קרים. גם תאורה טבעית מן השמש שחודרת לבית היא הכרחית. יש לנצל את האנרגיה שלה בצורה יעילה ולחסוך חשמל ושימוש בתאורה מלאכותית בשעות היום, בעיקר בחורף.

בנוסף, קירור באמצעים טבעיים של הבית בימות הקיץ הוא חיוני גם כן. לכן חשוב ליצור בבית כיווני אוויר בהתאם לכיוון הרוחות ויצירת הצללה במקומות שונים מחוץ לבית.

ניתן אם כן לראות שהצבת מיקום הבית בבנייה ירוקה הוא מרכיב מרכזי וחשוב בתכנון הראשוני. את שאר האפשרויות שיוצרים בבנייה ירוקה בתוך חללי הבית, ניתן ליישם ולבצע בשלב הבא אחריו.