30 ביוני 2011

אבנים משתלבות

אבנים משתלבות בעיר מרכזית

באחד הרחובות הראשיים של אחת הערים המרכזיות בארץ מצבן של המדרכות היה בכי רע. המרצפות הישנות הוקמו כבר לפני שנים רבות. מכיוון שמדובר ברחוב ראשי, רמת השחיקה שלהן הייתה גבוהה מאד ביחס לרחובות אחרים באותה עיר שהם פחות מרכזיים.


אף על פי כן, העירייה לא טרחה להשקיע משאבים רבים בשיפוץ ושדרוג המדרכות. עם הזמן, החלו יותר ויותר תושבים המתגוררים בקרבת הרחוב וכמו כן, אנשים שעוברים בו דרך קבע, על מצב המדרכות הרעוע. בסופו של דבר, הלחץ הציבורי עבד והעירייה החליטה להחליף את האבנים הישנות במדרכות הרחוב עם אבנים משתלבות.

יתרונות אבנים משתלבות

רוב מי שהולך בשנים האחרונות ברחובות הערים השונות, יכול לראות שהסגנון השלט במדרכות הרחוב הוא של אבנים משתלבות. מדובר בסגנון ריצוף פופולארי, יעיל ופשוט שנעשה בו שימוש תדיר. במקומות רבים, שבהן יש אבני דרך ישנות וגדולות שרובן הרוסות, סדוקות או יוצאות מן המקום, החלפתן באבן משתלבת, תגרום לשינוי המראה המיושן וההרוס.

אבנים משתלבות עשויות מבטון ומונחות על שכבת חול צמודה ומהודקת. על האבנים עצמן מפזרים חול שאותו מהדקים באמצעות מכבש. כך למעשה מתבצע הידוק באמצעות החול של האבנים אחת לשנייה ומונע תזוזה שלהן. החוזק שלהן ועמידותן בפני נזקים הוא משמעותי. מעבר לפן האפקטיבי שלהן, גם מבחינה עיצובית יש להן משמעות משום שהן יכולות לשוות מראה מיוחד וחדש לאזור שבו יונחו.

ברחובות ישנים, שבהם יש גם שיכונים או בתים ישנים, החלפה של המרצפות הרגילות באבנים משתלבות, עשויה להשפיע מאד גם על מראה הרחוב באופן כללי. מבחינה פסיכולוגית, החלפה של הריצוף ברחוב, יכולה לשוות לבניינים שבו מראה הרבה יותר רענן מאשר הריצוף הישן.

האבנים בצורתן הבסיסית יהיו לרוב מלבניות ומורכבות שתי וערב. יחד עם זאת, אבנים משתלבות ניתן להכין גם בצורות שונות ומגוונות אחרות שאינן בהכרח סימטריות. ככל שמורכבות העיצוב והסיתות של אבנים אלו עולה, כך הן הופכות ליקרות ויוקרתיות יותר. אבנים משתלבות הן גם בטוחות יותר מאשר לבנים גדולות, מכיוון שהסיכוי שהן יצאו ממקומן הוא נמוך יותר.
כך נמנע נזק מהיר למדרכות, מייד לאחר ההקמה ויורדים אחוזי האפשרות של ההיתקלות באבנים אלו עד לפציעה של מי שנתקל בהן. אבנים משמשות לא רק לבניית מדרכות, אלא גם לצרכים פונקציונאליים אחרים כגון: כיכרות, כבישים, וכו'.

אבנים משתלבות בבית
ניתן לראות שהשימוש באבנים משתלבות הוא שכיח ויש להן יתרונות רבים. השימוש באבנים נעשה לא רק לצרכים חיצוניים. ישנם אנשים שמזמינים ריצוף לבית הפרטי שלהם, כלומר ריצוף של החצר או רחבת החנייה שלהם באבנים. הכל על מנת לשוות מראה חדשני, נקי ויפה יותר לבית.